Biografia
Zadanie kostiumografa nie jest łatwe. Jak w pigułce musi nam opowiedzieć jak najwięcej o bohaterze. Dobry strój sprawia, że gdy tylko postać pojawia się na ekranie wiem kim jest, albo kim chce być. Takie są właśnie kostiumy Aleksandry Staszko.
Ian, bohater „Imagine”, ubrany w skórzaną kurtkę, motocyklowe buty i modne okulary przeciwsłoneczne od razu jawi nam się jako wywrotowiec z rockową naturą. Wyróżnia się spośród innych mieszkańców ośrodka dla niewidomych. Z kolei sznur pereł Wandy Gruz (Agata Kulesza), stalinowskiej prokurator w „Idzie”, przywodzą na myśl Margaret Thatcher co za tym idzie jej chłód i bezkompromisowość.
W filmach kolorowych stroje dużo mówią nam poprzez paletę zastosowanych barw. W obrazie Pawła Pawlikowskiego Aleksandra Staszko musiała nam to wszystko przekazać poprzez zastosowanie różnych połyskliwości i matowości materiałów, ich faktur, grubości. Zgrzebna, sztywna jak z magla koszula nocna Idy (Agata Trzebuchowska) jest zupełnie inna niż delikatny i „lejący się” szlafrok jej ciotki. Generalnie stroje młodej nowicjuszki są sztywne, z surowych materiałów, jakby miały spełniać rolę osłaniania ciała. Wanda z kolei ubrana jest nie tylko tak, by podkreślić urodę i swój status (futro, jedwabna chustka), ale też by czerpać przyjemność z tego, co ma sobie dlatego jej ubrania są miękkie, otulające.
Najważniejsze jest jednak żeby aktor był ubrany a nie przebrany. Kiedy spojrzymy na aktorów w strojach stworzonych przez Aleksandrę Staszko mamy pewność, że czuli się w nich dobrze i czuli się tym, kim mieli się być.
More